• Slide01
  • Slide02
  • Slide03

Απολογισμός: Εκδρομή στην Αίγινα

Στις 23 Μαίου 2025 πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη εκδρομή του Συνδέσμου στο νησί της Αίγινας. Επιβιβαστήκαμε στο πλοίο στο λιμάνι του Πειραιά και φτάσαμε στο λιμάνι της Αίγινας. Με το λεωφορείο που μας συνόδευε ξεκινήσαμε την ξενάγησή μας στα αξιοθέατα του νησιού.
Πρώτη στάση μας ήταν η μονή και ο ναός του Αγίου Νεκταρίου. Είναι ένα από τα μοναστήρια της Ελλάδας, που η φήμη τους εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για ένα θαυματουργό μοναστήρι, που φιλοξενεί 14 μοναχές. Ο τάφος και η κάρα του Αγίου Νεκταρίου βρίσκονται στο μοναστήρι.
Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε το αρχαίο Ναό της Αφαίας Αθηνάς. Χτισμένος το 490π.Χ., αποτελεί ένα μοναδικό έργο τέχνης, καθώς επίσης και το πρότυπο για το χτίσιμο του Παρθενώνα και άλλων μεταγενέστερων Δωρικών ναών στον ελλαδικό χώρο. Ο επισκέπτης του ναού της Αφαίας, όταν ο καιρός το επιτρέπει, μπορεί να αντικρύσει τόσο το ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, όσο και τον Παρθενώνα στην Ακρόπολη της Αθήνας. Οι τρεις αυτοί ναοί σχηματίζουν ένα νοητό ισοσκελές τρίγωνο της αρχαιότητας.
Τρίτη στάση μας στην πόλη της Αίγινας, το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πόλης και ο ναός του Απόλλωνα (αρχαιολογικός χώρος της Κολώνας). Στο λόφο δίπλα στο λιμάνι της Αίγινας αναπτύχθηκε η Ακρόπολη της αρχαίας Αίγινας, με το δωρικό ναό του Απόλλωνα. Από τον ναό αυτό έχει διασωθεί σήμερα μόνο ένας κίονας.
Το Αρχαιολογικό Μουσείο ιδρύθηκε το 1829 από τον Ιωάννη Καποδίστρια και υπήρξε το πρώτο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της χώρας, καθώς συγκέντρωνε αρχαιότητες από διάφορες περιοχές της απελευθερωμένης Ελλάδας.
Τέταρτη στάση μας το γραφικό χωριό της Πέρδικας, στη νοτιοδυτική πλευρά του νησιού της Αίγινας. Πλακόστρωτα δρομάκια, λευκά σπίτια, παραδοσιακές ταβέρνες κι ένα μικρό λιμανάκι απ’ όπου φεύγουν καΐκια για το νησάκι της Μονής, το οποίο φημίζεται για τα παρθένα νερά και τα ελάφια που κινούνται ελεύθερα.
Γευματίσαμε σε παραδοσιακή ταβέρνα της Πέρδικας, πάνω στο λιμανάκι, όπου γευτήκαμε νόστιμους μεζέδες και ψαρικά.
Το απόγευμα επιστρέψαμε στην πόλη της Αίγινας, όπου ψωνίσαμε παραδοσιακά προϊόντα του νησιού και δοκιμάσαμε νόστιμα γλυκά που προσφέρονται στα ζαχαροπλαστεία της πόλης.
Αργά το βράδυ πήραμε το πλοίο της επιστροφής για το λιμάνι του Πειραιά.

Εκτύπωση Email

«Μια φορά κι έναν καιρό σ’ ένα παλάτι λαμπερό…»

Θερμά συγχαρητήρια στη Διευθύντρια του Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ψυχικού, κ. Λουκία Μπατσόλα, στους συνεργάτες της, καθώς και στους μικρούς μας μαθητές και μαθήτριες για την υπέροχη και προσεγμένη γιορτή λήξης της σχολικής χρονιάς.
 
Η Γενική Γραμματέας, κ. Μίκα Μπάρμπα, είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει τη γιορτή και αποχώρησε με τις καλύτερες εντυπώσεις.
 
Ακολουθεί το κείμενο και οι φωτογραφίες της γιορτής που λάβαμε από το σχολείο.
 
Τα προνήπια και τα νήπια τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ψυχικού, με την ευκαιρία τής λήξεως τού σχολικού έτους 2024-2025, παρουσίασαν την Παρασκευή 23 Μαΐου & την Παρασκευή 30 Μαΐου 2025, στις 7:30μ.μ., στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού (Αρσάκη 1, Π. Ψυχικό - τηλ. κέντρο 210.6755107) τη θεατρική παράσταση με τίτλο: «Μια φορά κι έναν καιρό σ’ ένα παλάτι λαμπερό…». Με αφορμή το βιβλίο τής Ανν Λέισεν με τίτλο «Η Πριγκίπισσα που δεν μπορούσε να κοιμηθεί» (εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2019) και στο πλαίσιο τού εορτασμού των 70 χρόνων λειτουργίας τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ψυχικού (1955-2025), τα προνήπια και τα νήπια τού Σχολείου, προετοίμασαν και παρουσίασαν μια πρωτότυπη και χαρούμενη θεατρικομουσικοκινητική παράσταση, με τη βοήθεια και τη στήριξη των υπευθύνων νηπιαγωγών των τμημάτων και των υπευθύνων των εξειδικευμένων δραστηριοτήτων.
Μια ιστορία η οποία μας προτρέπει όλους, εκπαιδευτικούς και γονείς, να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναδείξουν τα ταλέντα τους,να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους και να διαμορφώσουν υγιείς και ανεξάρτητες προσωπικότητες.
 
Ταξιδεύοντας,λοιπόν, στον κόσμο των παραμυθιών και θέλοντας να εξερευνήσουμε τον κόσμο των παιδιών μέσα από τη δική τους μοναδική ματιά, εμπνεύσαμε και καθοδηγήσαμε τους μικρούς μας μαθητές να προετοιμάσουν μια παράσταση γεμάτη ζωντάνια, χαρά και παιδική αθωότητα.
Και,όπως έλεγε ο σπουδαίος Γερμανός ποιητής, μυθιστοριογράφος και δραματουργός Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε…«Δύο πράγματα πρέπει να παίρνουν τα παιδιά από τους γονείς τους… ΡΙΖΕΣ και ΦΤΕΡΑ»
 
ΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
 
ΚΕΙΜΕΝΑ- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:
Σιμόνη Σταυροπούλου, Ελένη Φλεβάρη
 
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΡΟΛΩΝ:
Ελένη Φλεβάρη
 
ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ- ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ - ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΟΣΤΟΥΜΙΩΝ & ΣΚΗΝΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ:
Σιμόνη Σταυροπούλου
 
ΣΥΝΘΕΣΗ- ΣΤΙΧΟΙ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ - ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:
Αγγελάκη Μαρινάνσυ
 
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΩΝ:
Σταυροπούλου Σιμόνη, Αγγελάκη Μαρινάνσυ, Φλεβάρη Ελένη
 
ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:
Λουκία Μπατσόλα
Διευθύντρια τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ψυχικού
 
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg

Εκτύπωση Email

«Με τον Ουρανό στην Αγκαλιά και τον Ήλιο στα Μαλλιά»

Θερμά συγχαρητήρια στην διευθύντρια του Αρσακείου Ψυχικού Νηπιαγωγείου Εκάλης κ.Γιώτα Παππά καθώς και στους συνεργάτες της και, βεβαίως, στους μικρούς μαθητές και μαθήτριές μας για την θαυμάσια γιορτή λήξης της σχολικής χρονιάς, η οποία φέτος συνέπεσε με τα 70 χρόνια της προσχολικής εκπαίδευσης στα Αρσάκεια Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.
Την γιορτή παρακολούθησε η Πρόεδρος του Δ.Σ. του Σ.Α.Φ.Ε κ. Νονίκη Πέρδκα καθώς και η Γεν.Γραμματέας και τους άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις.
Από την κ.Παππά, την οποία συγχαίρουμε για ακόμη μία φορά, λάβαμε το παρακάτω κείμενο καθώς και φωτογραφίες από την γιορτή.
Το Αρσάκειο-Τοσίτσειο Νηπιαγωγείο Εκάλης τραγουδά για την Ελλάδα μέσα από τις μελωδίες τού Μίκη Θεοδωράκη
«Με τον Ουρανό στην Αγκαλιά και τον Ήλιο στα Μαλλιά», ήταν ο τίτλος τής μουσικο-θεατρικής παράστασης που ετοίμασαν και παρουσίασαν τα παιδιά τού Αρσακείου-Τοσιτσείου Νηπιαγωγείου Εκάλης στο θέατρο των Αρσακείων– Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης, την Παρασκευή16 Μαΐου 2025, σε μια ξεχωριστή μουσική βραδιά γεμάτη μουσική, ποίηση και χρώματα Ελλάδας.
Με αφορμή το «Αφιερωματικό Έτος Μίκη Θεοδωράκη», που έχει ανακηρυχθεί επίσημα από το Υπουργείο Πολιτισμού για τη συμπλήρωση ενός αιώνα από τη γέννησή του, τα παιδιά τού Νηπιαγωγείου μας εμπνεύστηκαν από το έργο τού μεγάλου μουσικοσυνθέτη, ο οποίος –μέσα από τη σύνθεση, τη μουσική και το στίχο- ύμνησε την Ελλάδα και τις ομορφιές της.
Μέσα από ένα καλλιτεχνικό σύνολο γεμάτο ποίηση, χορό, μουσική και θεατρική έκφραση, τα παιδιά απέδωσαν με ευαισθησία και σεβασμό πτυχές τής πολιτιστικής μας ταυτότητας τού τόπου μας, αντλώντας έμπνευση από το πλούσιο και διαχρονικό έργο τού μεγάλου μουσικοσυνθέτη.
Μια παράσταση με άρωμα Ελλάδας,εμποτισμένη με εικόνες, ήχους και σύμβολα που αντικατοπτρίζουν την ψυχή τού ελληνικού πολιτισμού. Η συγκεκριμένη εκδήλωση αποτέλεσε φόρο τιμής σε σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες, ποιητές και ζωγράφους που συνεργάστηκαν με τον σπουδαίο Έλληνα μουσικοσυνθέτη.
Όλα τα παραπάνω παρουσιάστηκαν αριστοτεχνικά δοσμένα μέσα από τη θεατρική ερμηνεία και τη μουσική εκτέλεση τραγουδιών από τα παιδιά τού Νηπιαγωγείου, τονίζοντας τη σπουδαιότητα αλλά και τη σημασία τής καλλιτεχνικής παιδείας από τις πρώτες κιόλας βαθμίδες τής εκπαίδευσης.
Τα κείμενα τής παράστασης και την επιλογή των ποιημάτων επιμελήθηκαν από κοινού οι καθηγήτριες Θεάτρου, κυρίες Αγγελική Ζάχου και Ηρώ Κεραμοπούλου με τη συνεργασία τής κ. Σιμόνης Σταυροπούλου. Τις χορογραφίες, τη διδασκαλία τής κίνησης, το σχεδιασμό των κοστουμιών, τη διεύθυνση σκηνής και την ευθύνη τής σκηνογραφίας, είχε η υπεύθυνη τής Ρυθμικής και Κινητικής Αγωγής, Καθηγήτρια χορού & χορογράφος,κ. Σιμόνη Σταυροπούλου.
Τη σκηνοθεσία τής παράστασης είχαν από κοινού οι κυρίες Αγγελική Ζάχου, Ηρώ Κεραμοπούλου και Σιμόνη Σταυροπούλου, τη διδασκαλία τού ρυθμού και των τραγουδιών έκανε η νηπιαγωγός και μουσικός κ. Μαρία Ευθυμίου, η οποία είχε και τη μουσική επιμέλεια της παράστασης και των χορογραφιών,μαζί με την κ. Σιμόνη Σταυροπούλου. Το σκηνικό τής παράστασης σχεδίασε ο Καθηγητής Εικαστικών Τεχνών, κ. Βαγγέλης Θεοδωρίδης και επιμελήθηκαν οι Καθηγήτριες Εικαστικών Τεχνών, κυρίες Μαρίνα Κοράκη & Εύη Λαπαναΐτη, μαζί με την κ. Δήμητρα Νίκα και τα παιδιά τού Νηπιαγωγείου μας. Τα σκηνικά αντικείμενα τής παράστασης επιμελήθηκαν οι κυρίες Φωτεινή Κοντού, Σιμόνη Σταυροπούλου, Χριστίνα Λέχου και ο κ. Θοδωρής Χασούρης.
Ομάδα παρασκηνίου: κ. Φωτεινή Κοντού, Χριστίνα Λέχου, Δήμητρα Νίκα και Στέλλα Γλυνού.
Βοηθοί φωτισμού και ήχου : κ. Έρη Παπαγεωργίου, Κατερίνα Βασιλειάδη.
Γραμματειακή υποστήριξη: κ. Δέσποινα Παπαγεωργίου.
Τη γενική επιμέλεια τής θεατρικής παράστασης είχε η Διευθύντρια τού Αρσακείου-Τοσιτσείου Νηπιαγωγείου Εκάλης, κ. Γιώτα Παππά.
DIM_0658.JPG
 
DIM_0835.JPG
 
DIM_1955.JPG
 
 
DIM_2147.JPG
 
DIM_2348.JPG
 
20250516_2055581.jpg

Εκτύπωση Email

Ελένη Τσοτσορού : Σαν λείπει ο Μινώταυρος

Η πολύ αγαπητή σε όλους μας καθηγήτρια καλλιτεχνικών στα Αρσάκεια Σχολεία Ψυχικού Ελένη Τσοτσορού παρουσιάζει την έκθεσή της με τίτλο Σαν λείπει ο Μινώταυρος… στο Cafe του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τις 11 Ιουνίου έως τις 5 Ιουλίου 2025.
 
Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τετάρτη 11 Ιουνίου, 5.00 - 7.30μμ.
 
Από το κείμενο της έκθεσης από την Άρτεμις Τσατσάκη μαθαίνουμε ότι "η έκθεση συγκροτεί μια γοητευτική περιπλάνηση στον κόσμο των λαβυρίνθων, μια συμβολική και εικαστική αλληγορία που απλώνεται μέσα από φαινομενικά και μόνο διακριτά στη μορφή τους έργα. Η συνομιλία της εικαστικού με τον Λαβύρινθο είναι πολυεπίπεδη, καθώς μέσα από τις διαδρομές της σύνθεσης, της υλικότητας και των θεματικών της επιλογών, αναδύεται η ανάγκη μιας βαθύτερης υπαρξιακής αναζήτησης, που φαίνεται να επέχεται από την καθοδηγητική ιδέα πως πρέπει να χαθείς για να βρεις τον εαυτό σου."
 
Ακολουθεί συνέντευξη της εικαστικού στην πλατφόρμα πολιτισμού Artviews.gr με την συναπόφοιτό μας, επί σειρά ετών μέλος του Δ.Σ. του Σ.Α.Φ.Ε και πρώην Ταμίας, καθώς και επί σειρά ετών Πρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου Αποφοίτων του Αμερικανικού Κολλεγίου, υψηλόβαθμο στέλεχος στην Εθνική Τράπεζα Ζέτα Τζιώτη για την έννοια του λαβύρινθου από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας.
 
-Ελένη, παρατηρώντας έργα σας διαπιστώνουμε ότι έχετε εμπνευστεί από τον λαβύρινθο. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για αυτό;
 
–Ο λαβύρινθος σαν σύμβολο υπάρχει ήδη στην Αρχαία Ελλάδα και χρονολογείται από την εποχή του Μινωικού πολιτισμού στην Κρήτη κατά τη δεύτερη χιλιετία προ Χριστού.
Στην ελληνική μυθολογία ο λαβύρινθος ήταν μία πολύπλοκη, ατέρμονη και αδιέξοδη κατασκευή, σχεδιασμένη και κτισμένη από τον θρυλικό Δαίδαλο, για τον βασιλιά της Κρήτης Μίνωα. Χρησιμοποιούνταν για να περιορίζει το φρικτό τέρας που περιπλανιόταν στους διαδρόμους του, τον Μινώταυρο, που υποτίθεται πώς ήταν μισός άνθρωπος και μισός Ταύρος. Αυτός ο μύθος είναι από τους πιο γνωστούς της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. Στην Μινωική Κρήτη εκείνης της εποχής ήταν διαδεδομένη η αντίληψη πως είχε δοθεί στον Βασιλιά Μίνωα, από τον Ποσειδώνα, τον Θεό της θάλασσας, ένα παιδί τέρας: ο Μινώταυρος. Για να περιορίσει λοιπόν αυτό το τέρας, ο Μίνωας ανέθεσε στον Δαίδαλο να κατασκευάσει τον λαβύρινθο, που αποτελούνταν από πάρα πολλά διαδοχικά δωμάτια, τεθλασμένους διαδρόμους και αδιέξοδα από τα οποία ήταν αδύνατον να διαφύγει οποιοσδήποτε χωρίς τη βοήθεια ενός οδηγού.
 
–Ο λαβύρινθος είναι το σύμβολο του χάους. Θα θέλατε να αναφερθείτε αναλυτικά στην έννοια και στο πώς αντικατοπτριζόταν στις διάφορες εποχές;
 
-Σωστά. Ήταν το σύμβολο της χαοτικής και απρόβλεπτης φύσης του Κάτω Κόσμου, όπως τον φαντάζονταν οι άνθρωποι της αρχαιότητας, οι οποίοι πίστευαν πως ο λαβύρινθος κατοικείται από δαιμόνια και πνεύματα και η είσοδος σε αυτόν έθετε σε κίνδυνο όχι μόνο τη ζωή αλλά και την ψυχή του ανθρώπου που έκανε το απονενοημένο αυτό διάβημα. Αποτελούσε όμως και σύμβολο της ισχύος του βασιλέως, διότι κατασκευάζοντας αυτό το πολύπλοκο αρχιτεκτόνημα ο Μίνωας επιδείκνυε το εύρος των γνώσεών του, αλλά και την εξουσία που είχε επάνω στη ζωή των υπηκόων του.
Επίσης, αποτελούσε σύμβολο της ισχύος του άρχοντα επί του θανάτου, καθώς ο Μινώταυρος αντιπροσώπευε τους κινδύνους του Κάτω Κόσμου και ο λαβύρινθος σηματοδοτούσε την δυνατότητα του βασιλέως να τους περιορίσει και να τους ελέγξει.
 
Ωστόσο παρά τους σκοτεινούς συνειρμούς, ο λαβύρινθος αποτελούσε κι ένα σύμβολο ελπίδας και Μεταμόρφωσης, καθώς ο ήρωας Θησέας μπόρεσε να βρει το δρόμο του και να διαφύγει από τον λαβύρινθο με τη βοήθεια της πριγκίπισσας Αριάδνης, που του έδωσε εκείνο το πολυσυζητημένο κουβάρι νήμα για να τον οδηγήσει τελικά με ασφάλεια στην έξοδο, αφού εκείνος είχε σκοτώσει τον Μινώταυρο για να απελευθερώσει την Αθήνα από τον ετήσιο, επιβληθέντα από την Κρήτη φόρο αίματος: οι Αθηναίοι είχαν, κάθε χρόνο, την υποχρέωση να στέλνουν στην θαλασσοκράτειρα Κρήτη, 14 νέους, 7 αγόρια κι 7 κορίτσια σαν βορά για τον Μινώταυρο (προφανώς δεν τα έτρωγε ο Μινώταυρος, ωστόσο οι Αθηναίοι έχαναν τα παιδιά τους). Αυτή η ιστορία ουσιαστικά καταδεικνύει την ικανότητα του ανθρώπινου Πνεύματος να υπερπηδά τα εμπόδια και να βρίσκει διέξοδο προς την ασφάλεια.
 
Σήμερα θεωρείται πως ο λαβύρινθος ήταν το ίδιο το παλάτι της Κνωσού, που έχει πλέον ανασκαφεί και καλύπτει μια επιφάνεια 22.000 τετραγωνικών μέτρων!
 
Κατά την διάρκεια του Μεσαίωνα ο λαβύρινθος υπήρξε ένα δημοφιλέστατο σύμβολο στη χριστιανική τέχνη και αρχιτεκτονική, όπου αντιπροσώπευε το πνευματικό ταξίδι του ανθρώπου στο μονοπάτι προς την Σωτηρία, αντιπροσωπεύοντας τις δυσκολίες στο ταξίδι της ζωής, που οδηγούν όμως στον υπέρτατο στόχο της απόκτησης μιας θέσης στον Παράδεισο.
 
Σχέδια λαβυρίνθων αποτυπώνονταν συχνά κατά την διάρκεια του Μεσαίωνα σε επιδαπέδια μωσαϊκά καθεδρικών ναών ή εκκλησιών και αποτελούσαν οπτικά βοηθήματα διαλογισμού και προσευχής. Χρησιμοποιούνταν σαν εργαλεία ενδοσκόπησης, καθοδηγώντας τους πιστούς να αναλογιστούν το προσωπικό τους ταξίδι προς τη Σωτηρία και να κάνουν τον απολογισμό τους ως προς τη σχέση τους με το θείο. Σε κάποιες περιπτώσεις ο λαβύρινθος χρησιμοποιούνταν σαν μία μορφή μετανοίας ή πνευματικού ταξιδιού: οι άνθρωποι περπατούσαν μέσα στον λαβύρινθο, ο οποίος αποτελούσε το σύμβολο του προσωπικού τους ταξιδιού για τον καθαρισμό από την αμαρτία. Τα περίπλοκα μονοπάτια του αποτελούσαν μία μεταφορά για το προσωπικό τους πνευματικό ταξίδι κι η διαδρομή μέσα στο λαβύρινθο ήταν μία μορφή ενδοσκόπησης και αυτοκριτικής που επέτρεπε στους ανθρώπους να αναλογιστούν τα λάθη τους και να ζητήσουν συγχώρεση.
 
Μία άλλη πλευρά του νοήματος του μεσαιωνικού λαβύρινθου ήταν η σύνδεση του με την ιστορία του βασιλιά Δαυίδ, στην Παλαιά Διαθήκη. Σε κάποιες εκδοχές της ιστορίας του, ο βασιλιάς Δαυίδ λέγεται πως είχε κατασκευάσει έναν λαβύρινθο στην Ιερουσαλήμ, σαν ένα σύμβολο του προσωπικού του πνευματικού ταξιδιού και σαν ένα δικό το τρόπο να τιμήσει τον Θεό.
 
Ο λαβύρινθος αντιμετωπιζόταν επίσης σαν ένα σύμβολο Προστασίας και Ασφάλειας σε στιγμές κινδύνου και αβεβαιότητας κι αυτό το συναντάμε στην χρήση του ως σύμβολο του Ιερού σκηνώματος που αντιπροσωπεύει τον τάφο του Χριστού και μας υπενθυμίζει την προστασία και την λύτρωση που προσφέρει ο Σωτήρας.
 
Στους γηγενείς αμερικανικούς πολιτισμούς χρησιμοποιούνταν σαν σύμβολο πνευματικής αναζήτησης και θεραπείας. Λαβύρινθοι δημιουργούνταν συχνά με τη χρήση φυσικών υλικών όπως είναι οι πέτρες, η άμμος ή και φυτά και χρησιμοποιούνταν σε μία ποικιλία τελετουργικών. Σε κάποιες περιπτώσεις λειτουργούσε ως σύμβολο προστασίας αντιπροσωπεύοντας το ιερό μονοπάτι το οποίο οδηγεί στην ασφάλεια.
 
Στον ινδουιστικό αλλά και βουδιστικό πολιτισμό ο λαβύρινθος αντιπροσώπευε το ταξίδι προς τη φώτιση. Συμβόλιζε τον λαβύρινθο της ζωής, δηλαδή τις δυσκολίες και τα εμπόδια που πρέπει να υπερπηδηθούν ώστε να φτάσει κάποιος στην πνευματική απελευθέρωση. Χρησιμοποιούνταν σαν εργαλείο διαλογισμού ώστε να επιτευχθεί η βαθύτερη κατανόηση του περιβάλλοντος κόσμου.
Στην νοτιοαμερικανική κουλτούρα αντιπροσώπευε το ταξίδι της ψυχής. Απεικονιζόταν σαν φίδι, αντανακλώντας την ιδέα πως η ψυχή πρέπει να ακολουθήσει ένα φιδογυριστό μονοπάτι, ώστε να φτάσει στον τελικό προορισμό της, ενώ στις αφρικανικές κοινωνίες συμβόλιζε το ταξίδι στο επέκεινα, δηλαδή την διαδρομή στον κάτω κόσμο και τις δυσκολίες που πρέπει να υπερνικηθούν ώστε να φτάσει κάποιος στην αιώνια ζωή.
 
 
– Και στις μέρες μας ο λαβύρινθος αποτελεί ένα σύμβολο σύγχρονων νοημάτων.
 
–Στην μοντέρνα εποχή ο λαβύρινθος έχει μία ποικιλία νοημάτων, αντανακλώντας τις ποικίλες πνευματικές, πολιτιστικές και ψυχολογικές μεταβολές που συντελούνται στον σύγχρονο κόσμο. Παραμένει ένα δυναμικό σύμβολο, ανοικτό σε ερμηνεία και επανανοηματοδότηση με νέους και ποικίλους τρόπους. Εξακολουθεί να θεωρείται σύμβολο προσωπικής βελτίωσης και ανακάλυψης και εξαιτίας αυτού αποτελεί μία νοηματική μεταφορά για το ταξίδι της ζωής του καθενός μας, αντιπροσωπεύοντας τις προσωπικές διαδρομές και τον απώτατο στόχο μας, πού είναι η χάραξη της προσωπικής διαδρομής μας στην ζωή.
 
Σήμερα υπάρχουν πολλοί δημόσιοι λαβύρινθοι, σε πλατείες και πάρκα, που χρησιμεύουν για αναψυχή, προσβάσιμοι στο κοινό, που λειτουργούν σαν μέσα διασκέδασης και διασύνδεσης της κοινότητας.
 
Δεν πρέπει να παραλείψουμε να πούμε πως ο λαβύρινθος έχει πλέον ερευνηθεί από μία ποικιλία επιστημόνων, διαφόρων γνωστικών πεδίων, όπως η ψυχολογία, οι νευροεπιστήμες και η θεραπεία μέσω της τέχνης. Χρησιμοποιείται σαν εργαλείο διερεύνησης του μυαλού και των συναισθημάτων, βοηθώντας τους ανθρώπους να διαχειριστούν τις εμπειρίες τους με νέους λογικούς και δημιουργικούς τρόπους.
 
Ο Λαβύρινθος είναι ένα νοηματικά φορτισμένο σύμβολο, που με απασχόλησε σε ολόκληρη την εικαστική μου πορεία και εξακολουθεί να εμφανίζεται στο έργο μου, αντιπροσωπεύοντας φυσικά τις δυσκολίες και τα αδιέξοδα που συναντάμε στην διαδρομή μας στην ζωή και αντιμετωπίζουμε ο καθένας με τον δικό του τρόπο στην πορεία μας προς την ολοκλήρωση και την επίτευξη της ευτυχίας.
Ασημένιο νόμισμα, Γόρτυνα Κρήτης, 5ος αι. Π.Χ
 
-Σαν καλλιτέχνιδα τι αντιπροσωπεύει;
 
–Ο λαβύρινθος αντιπροσωπεύει την πορεία του καθενός μας στην ζωή αλλά και την ίδια την ζωή. Δυσκολίες, αδιέξοδα, απρόβλεπτες καταστάσεις και εμπόδια που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, με τον καλλίτερο κατά περίπτωση τρόπο. Διότι η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει κάτι για εμάς έξω από τον λαβύρινθο.
 
Εδώ πορευόμαστε και μέσα στον λαβύρινθο είναι που πρέπει να βρούμε το φως, το κίνητρο να συνεχίσουμε και την δύναμη να προχωρήσουμε χωρίς να αλλοτριωθούμε και χωρίς να κάνουμε εκπτώσεις στην ανθρωπιά μας.
 

Εκτύπωση Email

Λίγα λόγια για την συναπόφοιτο Λέλα Βασιλοπούλου

Πριν λίγες μέρες έφυγε από κοντά μας η ιδιαιτέρως αγαπητή σε όλους μας, συναπόφοιτος και μέλος μας, Ελένη (Λέλα) Βασιλοπούλου. Η Λέλα υπήρξε μια σπουδαία προσωπικότητα, αγαπητή σε όλους για την αφοσίωσή της, τη γενναιοδωρία της και το αστείρευτο πάθος της για την τέχνη και τον άνθρωπο.

Η Λέλα Βασιλοπούλου, ζωγράφος και κεραμίστρια, είχε βαθιά κοινωνική και φιλανθρωπική δράση. Ήταν γεμάτη αγάπη για την οικογένειά της, τα παιδιά και τα εγγόνια της, καθώς και για τον Σ.Α.Φ.Ε., τον οποίο στήριζε αδιάκοπα για πολλά χρόνια με όλες τις δυνάμεις της.

Ωστόσο, η αγάπη της δεν περιοριζόταν μόνο στους ανθρώπους κοντά της – υπήρξε μια ανοιχτή αγκαλιά για όποιον είχε ανάγκη, προσφέροντας βοήθεια και στήριξη με κάθε τρόπο. Η Λέλα συνέχισε το σπουδαίο έργο του αείμνηστου πατέρα της, Πολύδωρου Βαρδουλάκη, ενός από τους επιφανέστερους συμβολαιογράφους των Αθηνών, ο οποίος ίδρυσε πριν πάρα πολλά χρόνια και προέδρευσε επί σειρά ετών στο Φιλανθρωπικό-Πνευματικό Ίδρυμα “Κρητική Εστία” στο Παγκράτι, όπου έβρισκαν και βρίσκουν στέγη, τροφή, υποτροφίες, βραβεία, επιμορφώσεις καθώς και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, νέοι, κυρίως από την Κρήτη, κατά την διάρκεια των πανεπιστημιακών σπουδών τους.

Η Λέλα υπήρξε μεταξύ των άλλων ενεργό μέλος της ΕΛΕΠΑΠ (Ελληνική Εταιρεία Προστασίας και Αποκατάστασης Αναπήρων Προσώπων) και προσέφερε εθελοντική εργασία στο Συμβούλιο του Δημοτικού Παιδικού Σταθμού Ψυχικού. Επιπλέον, υπήρξε συνεχής υποστηρίκτρια των συλλόγων με τους οποίους συνεργαζόταν,προσφέροντας κεραμικές δημιουργίες της - κοσμήματα, αλλά και χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα- για bazaar και λαχειοφόρους αγορές.

Η καλλιτεχνική της πορεία την οδήγησε σε συνεργασίες με μεγάλους οίκους μόδας, καθώς και σε συμμετοχές σε σημαντικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπου τα ζωγραφισμένα από την ίδια υφάσματα αποτέλεσαν αναπόσπαστο μέρος της υψηλής μόδας.

Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Σ.Α.Φ.Ε., καθώς και εμείς προσωπικά, εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στα τρία παιδιά της, την Αλκμήνη, τον Δημήτρη και τη Βάσω, στα επτά εγγόνια της, καθώς και σε όλους όσοι την αγάπησαν και την εκτίμησαν όπως της άξιζε.

Ως ελάχιστος φόρος τιμής, αγάπης και ευγνωμοσύνης, ο Σύνδεσμος θα καταθέσει, αντί στεφάνου, ένα συμβολικό ποσό στον φιλανθρωπικό οργανισμό "Μαζί για το Παιδί", τιμώντας την κληρονομιά της και το έργο της.

Η Πρόεδρος, Νονίκη Πέρδικα
και η Γεν.Γραμματέας, Μίκα Μπάρμπα

Εκτύπωση Email